Час не стоїть на місці. Відповідно, зміни йдуть по всіх усюдах. Керівництво країни вирішило відмовитися від паперових накладних і зробити все в електронному форматі. А це означає, що вантажоперевізники не здійснюватимуть свої перевезення за готівку, контролювати їх буде дорожня поліція, яка буде відслідковувати всі рухи комерційних ТЗ згідно електронної бази даних. Однак такі зміни торкнуться не всіх, лише сегмент малого та середнього бізнесу. Цей проект «Про затвердження змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» був оприлюднений 23 листопада. Однак стався невеликий скандал і проект був перепублікований 29 листопада.

Чим допоможе новий законопроект і його суть

Якщо опустити всі деталі, то закон має наступну суть: зміна паперової тяганини на електронну версію з цифровими підписами. Як запевняють автори, це нововведення створено для економії 17 млрд. грн коштів, що виділяються на виготовлення паперу. Здавалося б, невинне бажання економії коштів і паперу не може спричинити за собою якихось непоправних наслідків, проте все ж може ...

Накладні: до і після

Раніше ТТН заповнювалися наступним чином:

  • Відбувається завантаження товару, який повинен супроводжуватися видатковою накладною із зазначенням вартості вантажу, і товаротранспортною накладною, в якій вказується маршрут і кінцева точка доставки товару;
  • Далі оформлявся другий документ. Він підтверджував знаходження товару в машині на законних підставах;
  • Після здійснення доставки покупець підписував накладну і проводив її в своїй бухгалтерії.

Як буде:

  • Виписується ТТН-ка і фіксується в реєстрі, за аналогією з податковою накладною. Тільки є відмінна риса. ТТН необхідно зареєструвати негайно, ніякого тимчасового лага, як у податкових накладних - немає;
  • В теорії, вже в дорозі, вантаж може перевірити дорожня поліція. Перевірка відбувається через реєстр, в якому зазначено напрямок вантажу. Якщо в реєстрі вантаж не зареєстрований, то у водія можуть бути проблеми, оскільки вантаж можуть затримати «до з'ясування обставин», ще й штраф можуть виписати;
  • Коли вантаж доставлений, одержувач закриває доставку / поїздку.

Однак, не дивлячись на наявні примітки до проекту, був створений наказ в оновленій своєї версії 2.0, де все ж дозволяється використання одночасно електронноі та паперової ТТН. Але в документі зазначено, що на папері може бути тільки дублікат вже «засвідченої» електронної версії, з чого випливає, що вона повинна бути зареєстрована при завантаженні. І при цьому ніщо не заважає допитливим поліцейським перевірити ТТН в електронній базі з допомогою особистого смартфона, раптом у перевізника липова накладна на руках?